måndag 12 december 2011

Nästa: Det stora välfärdsrånet?

Stoppa människohandeln i Sverige!
Fler händer i vården!
Välfärd åt alla!


Jag inser att jag missat något. Det är en månad sedan den kom ut - Mikael Nybergs bok om mordet på  hela folkets järnväg som Kajsa Ekis Ekman skriver om i DN idag.

Vad jag förstår är inte järnvägen huvudsaken - den är i stället ett exempel på vad som händer när vinster sätts framför människor. Egentligen är det inte tåg, räls och mat som bolagen köper upp - det är resenärerna. För vad vore ett tåg på spår med restaurangvagn utan passagerare?

Jag har inte läst boken, så jag utgår från Ekmans recension. Inte förrän svenska staten 1854 tog över ansvaret för järnvägsbygget började utbyggnaden på allvar - innan dess hade diverse privata initiativ gått i putten. Regeringen tröttnade på "gammalliberalismen", dvs idén att marknaden skulle sköta allt.

Exempel i boken på vad vinstintressen medfört: ett tåg fullt med passagerare står stilla pga snö för att SJ tjänar mer på att hyra ut plogen till någon annan. Man skickar ut en "felavhjälpare" utan kunskap och verktyg för att uppfylla kontraktet. Inhyrda banarbetare utan säkerhetsutbildning har blivit påkörda av tåg och dött.

Jag ser hur samma sak händer inom vård, skola och omsorg. Barn och gamla säljs ut till lägstbjudande. Vården splittras i småbitar, ingen har helhetsansvaret. Allt fler hamnar i gråzoner mellan de olika småbitarna.

Denna nyliberala kapitalism leder, vad jag kan se, till välstånd för några, kanske ganska många - vi ser ju hur svenskar har råd att konsumera allt mer och mer. Men det leder definitivt inte till välfärd för alla.

KÖP JULKLAPPSBOKEN
Karneval förlag
Bokus   

LÄS MER
Mordet på hela folkets järnväg   DN 12.12.2011
Bitter granskning av en avreglering  SvD 19.11.2011
Det stora svenska tågrånet  Värmlands folkblad 18.11.2011
Vinsten först!  Aftonbladet 9.11.2011
Mikael Nybergs hemsida 

MINA TIDIGARE BLOGGAR
Om kollektivtrafiken
Om konkurrens, privatiseringar och utförsäljning av människor


http://intressant.se/intressant

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar